(2)
themenunabhängige sprachliche Mittel verstehen und weitgehend sicher anwenden – Zahlen – Präpositionen – Datum und Uhrzeit – Demonstrativpronomen (this, these/that, those) – Personalpronomen – Possessivbegleiter (my, your, ...) – Possessivpronomen (mine, yours, ...) – Reflexivpronomen (myself, ..., each other) – Adjektive nach Verben des Fühlens und Empfindens (z. B. to feel good, to seem nice, ...) – Satzadverbien (z. B. luckily, unfortunately) [rezeptiv] – Modalverben (can, may, must, to have to, could, might, should, to be able to, be allowed to, would – auch Verneinung) – Entsprechungen für das deutsche „man“ (you, one) [rezeptiv] – frequente Verbkonstruktionen (to want/would like sb to do sth) [rezeptiv]
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(2)
themenunabhängige sprachliche Mittel verstehen und weitgehend korrekt anwenden, insbesondere – Zahlen – Präpositionen – Datum und Uhrzeit – Demonstrativpronomen (this, these/that, those) – Personalpronomen – Possessivbegleiter (my, your, ...) – Possessivpronomen (mine, yours, ...) – Reflexivpronomen (myself, ..., each other) – Adjektive nach Verben des Fühlens und Empfindens (z. B. to feel good, to seem nice, ...) – Satzadverbien (z. B. luckily, unfortunately) – Modalverben (can, may, must, to have to, could, might, should, to be able to, be allowed to, would – auch Verneinung) – Entsprechungen für das deutsche „man“ (you, one) [rezeptiv] – frequente Verbkonstruktionen (to want/would like sb to do sth) [rezeptiv]
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(2)
themenunabhängige sprachliche Mittel verstehen und weitgehend korrekt anwenden, insbesondere – Zahlen – Präpositionen – Datum und Uhrzeit – Demonstrativpronomen (this, these/that, those) – Personalpronomen – Possessivbegleiter (my, your, ...) – Possessivpronomen (mine, yours, ...) – Reflexivpronomen (myself, ..., each other) – Adjektive nach Verben des Fühlens und Empfindens (z. B. to feel good, to seem nice, ...) – Satzadverbien (z. B. luckily, unfortunately) – Modalverben (can, may, must, to have to, could, might, should, to be able to, be allowed to, would – auch Verneinung) – Entsprechungen für das deutsche „man“ (you, one, they) – frequente Verbkonstruktionen (to want/would like sb to do sth)
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(3)
ein einfaches Repertoire an bereitgestellten themenunabhängigen Redemitteln verstehen und anwenden, um auf einfache Art – additive, temporale, kausale, kontrastive, konditionale, exemplifizierende Sinnzusammenhänge herzustellen (z. B. firstly/secondly, and, or, then, before, until, after, when, because, but, on the one hand ... on the other hand, if, for example) – jemanden anzusprechen, sich und andere vorzustellen, zu fragen, sich zu verabschieden (z. B. hello, I'm, what's it like?, have you got ...?, have you (ever) ... before?, goodbye) – nachzufragen, zu erklären (z. B. can you say that again, please?, what does that mean?, can I, would you please ...?, this is, it's another word for, it's a person who) – zu bitten, zu danken, zuzustimmen, abzulehnen, sich zu entschuldigen, Interesse zu bekunden, Komplimente zu machen, abzulehnen (z. B. please can/may I, thank you, I think so too, I'm sorry, excuse me, I agree, that's awesome, I like ... very much, I think you're wrong, I don't think this is a good idea, because) – Wünsche zu äußern, Vorschläge zu machen, anzunehmen und abzulehnen, sich zu einigen (z. B. I'd like to, let's, that would be great, I don't want to, I'd rather, why don't we) – Vorlieben und Abneigungen zu nennen, auch mithilfe des Gerundiums; seine Meinung zu äußern und kurz zu begründen (z. B. I like / don't like, my favourite ... is, in my opinion, I think that ... because) – einfache persönliche und formelle Korrespondenz zu verfassen (z. B. Dear ..., I'd like to invite you, yours ..., Dear Sir or Madam, I am writing to you regarding / in reply to, I look forward to, yours sincerely) – Gegenstände, Personen, Verhaltensweisen, Haltungen und Beziehungen zu beschreiben, auch mithilfe von Adjektiven (z. B. I'm her/his friend, to like sb/sth, she's happy/unhappy, I think she's jealous because) – Textinhalte wiederzugeben (z. B. there is/are, at the beginning/end) – diskontinuierliche Texte zu versprachlichen und zu erklären (z. B. in the picture I can see, there is/are, on the left/right, the cartoon describes, the chart shows, in the background, more than, the largest)
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(3)
ein frequentes Repertoire an themenunabhängigen, gegebenenfalls bereitgestellten, Redemitteln verstehen und anwenden, um – additive, temporale, kausale, kontrastive, konditionale, exemplifizierende Sinnzusammenhänge herzustellen (z. B. firstly/secondly, and, or, then, before, until, after that, when, while, as, because, but, on the one hand ... on the other hand, although, if, whether, for example) – jemanden anzusprechen, sich und andere vorzustellen, zu fragen, sich zu verabschieden (z. B. hello, good morning, I'm, this is my friend, Have you got ...?, Have you (ever) ... before?, goodbye) – nachzufragen, zu erklären (z. B. can you repeat that, please?, What does that mean?, can I, this is, it's another word for, it's a person who) – zu bitten, zu danken, zuzustimmen, abzulehnen, sich zu entschuldigen, Interesse zu bekunden, Komplimente zu machen (z. B. could you, thank you, I agree/disagree, I'm sorry, excuse me, you're probably right, that's awesome, you look great, I believe that, I don't think this is a good idea because) – Wünsche zu äußern, aufzufordern, Vorschläge zu machen, anzunehmen und abzulehnen, sich zu einigen (z. B. I'd like to, why don't we, I´d love to, I'd prefer, I'd rather, I think you are right, that's fine with me) – Vorlieben und Abneigungen zu nennen, auch mithilfe des Gerundiums; seine Meinung zu äußern und kurz zu begründen (z. B. I like/don't like, my favourite ... is, I think that in my opinion, I believe, therefore) – einfache persönliche und formelle Korrespondenz zu verfassen (z. B. Dear ..., say hello to ..., I'd like to invite you, yours ..., Dear Sir or Madam, I am writing to you regarding / n reply to, I look forward to, yours sincerely) – Gegenstände, Personen, Verhaltensweisen, Haltungen und Beziehungen zu beschreiben, auch mithilfe von Adjektiven (z. B. I like sb/sth, I think she's happy/sad because, he seems to be, she behaves strangely) – Sachverhalte zu beschreiben (z. B. it's obvious that, modern, traditionally) – Texte zusammenfassen (z. B. the story is about, in the first part/paragraph there is ..., at the beginning, at the end, character) – diskontinuierliche Texte zu versprachlichen, zu erklären und zu kommentieren (z. B. in the foreground/background, in the picture I can see, the cartoon describes, the chart compares, there is/are, the size/number, more than, twice/three times, the largest)
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(3)
ein erweitertes Repertoire an themenunabhängigen Redemitteln selbstständig und weitgehend sicher anwenden, um – additive, temporale, kausale, kontrastive, konditionale, exemplifizierende Sinnzusammenhänge herzustellen (z. B. firstly/secondly, and, or, then, before, until, after, as, since, because, but, on the one hand ... on the other hand, unlike, if, whether, although, so that, in order to, by, for instance) – jemanden anzusprechen, sich und andere vorzustellen, zu fragen, sich zu verabschieden (z. B. good morning, my name is, nice to meet you, this is my friend, may I ask you sth?, have you got ...?, it was nice to meet you) – nachzufragen, zu erklären (z. B. what does ... mean?, can you repeat that, please?, I would like to know if/whether, are you saying that ...?, this is, let me explain) – zu bitten, zu danken, zuzustimmen, abzulehnen, sich zu entschuldigen Interesse zu bekunden, Komplimente zu machen (z. B. may I, could you, thank you, I agree/disagree, no thanks, I'm sorry, excuse me, that's awesome, I'd love to know more about, I had a lot of fun / a really good time) – Wünsche zu äußern, aufzufordern, Vorschläge zu machen, anzunehmen und abzulehnen, sich zu einigen (z. B. I would like to, why don't we, I suggest, I'd prefer, I'd much rather, sorry ... but, I'm not quite sure this is a good idea, because ..., would it be ok for you if, that's a deal) – Vorlieben und Abneigungen zu nennen, auch mithilfe des Gerundiums, seine Meinung zu äußern und kurz zu begründen (z. B. I really like, I don't like ... very much, I am not crazy about, I think that ... in my opinion, I believe, therefore, for this reason) – einfache Korrespondenz zu verfassen (z. B. Dear ..., say hello to ..., I'd like to invite you, yours ...) – Gegenstände, Personen, Verhaltensweisen und Beziehungen zu beschreiben, vorwiegend mithilfe von Adjektiven (z. B. they are good friends, I think she's excited/sad because) – Personen und ihr Verhalten zu charakterisieren sowie Sachverhalte zu beschreiben und zu vergleichen (z. B. he smiled happily, we visit ... regularly, he's honest, she's got a great personality, he behaves strangely towards sb., traditionally, is similar to ...) – Texte zusammenzufassen, Handlung wiederzugeben (z. B. it says in the text that ..., in the first part/paragraph there is ..., at the beginning, at the end, the story is about, at first, at/in the end, the main character) – diskontinuierliche Texte zu versprachlichen und zu erklären (z. B. in the first picture we can see, in the foreground/background, on the left/right, the graph/cartoon shows, to deal with, to describe, to compare, the majority/minority, one out of)
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