ein differenziertes Repertoire an themenunabhängigen Redemitteln verstehen und sicher anwenden, um
– Sinnzusammenhänge bei der Darstellung komplexer Sachverhalte herzustellen
(zum Beispiel having said this does not mean that, as … as it might seem it still shows that, the former, the latter)
– den Verlauf einer Diskussion aktiv zu gestalten
(zum Beispiel How would you respond to this issue, sir/madam?, I am sorry to interrupt, but …, I would like to address this issue once more / a completely new issue, from what I've heard it seems we agree on)
– Lösungsmöglichkeiten differenziert zu erörtern sowie Maßnahmen / einen Kompromiss auszuhandeln
(zum Beispiel what we haven't considered yet, you might also like to take into account, considering everything that has been said the logical consequence is, to propose a solution)
– Argumente und Gegenargumente (auch anderer) differenziert darzulegen, zu erörtern, respektvoll zu kritisieren und (s)einen Standpunkt respektvoll zu vertreten
(zum Beispiel I'd like to argue, … is not wholly convincing, I'm a bit sceptical, I appreciate your concern but, this leads me to the conclusion that)
– die Darstellung anderer und deren Meinung zu kennzeichnen
(zum Beispiel according to …, to quote …, it is a generally held opinion)
– differenzierte formelle Korrespondenz zu verfassen
(zum Beispiel to state my motivation, I appreciate you(r) considering my application, do not hesitate to contact me, for your convenience I have enclosed)
– Personen nuancenreich zu charakterisieren und deren Beziehungen und Haltungen zu analysieren und zu interpretieren
(zum Beispiel flat/round character, to come across as being …, to display an attitude of, the trait is best exemplified by, to be antagonists, a deteriorating relationship)
– komplexe Beschreibungen und Darstellungen von Sachverhalten zu verfassen
(zum Beispiel the main issue is, there is strong evidence that, a minor consideration in this context is, it has to be stressed that)
– Texte zusammenzufassen, zu analysieren und zu interpretieren
(zum Beispiel in this excerpt, a recurring motif, to signify, to function as a structuring device, to create a … atmosphere, the effect of … is, to use informal language because)
– diskontinuierliche Texte zu analysieren und zu interpretieren
(zum Beispiel is seen from above, to allude to, to ridicule, disproportionately small, a noticable decline, significant because, possibly caused by