ein differenziertes Repertoire an themenunabhängigen Redemitteln verstehen und sicher anwenden, um
– Sinnzusammenhänge bei der Darstellung komplexer Sachverhalte herzustellen
(zum Beispiel having said this does not mean that, as ... as it might seem it still shows that, the former, the
latter)
– den Verlauf einer Diskussion aktiv zu gestalten
(zum Beispiel How would you respond to this issue, sir/madam?, I am sorry to interrupt, but ..., I would like to address this
issue once more / a completely new issue, from what I've heard it seems we agree on)
– Lösungsmöglichkeiten differenziert zu erörtern sowie Maßnahmen / einen
Kompromiss auszuhandeln
(zum Beispiel what we haven't considered yet, you
might also like to take into account, considering everything that has been said the logical consequence is, to propose a solution)
– Argumente und Gegenargumente (auch anderer) differenziert darzulegen, zu erörtern,
respektvoll zu kritisieren und (s)einen Standpunkt respektvoll zu vertreten
(zum Beispiel I'd like to argue, ... is not wholly convincing,
I'm a bit sceptical, I appreciate your concern but, this leads me to the conclusion that)
– die Darstelung anderer und deren Meinung zu
kennzeichnen
(zum Beispiel according to ..., to quote ..., it is a generally
held opinion)
– differenzierte formelle Korrespondenz zu verfassen
(zum Beispiel to state my motivation, I appreciate you(r) considering my application, do not hesitate to contact me, for your convenience I have enclosed)
– Personen nuancenreich zu charakterisieren und deren Beziehungen und Haltungen zu analysieren
und zu interpretieren
(zum Beispiel flat/round character, to come across as being
..., to display an attitude of, the trait is best exemplified by, to be antagonists, a deteriorating relationship)
– komplexe Beschreibungen und Darstellungen von Sachverhalten zu verfassen
(zum Beispiel the main issue is, there is strong evidence that, a minor consideration in this context is, it has to be stressed
that)
– Texte zusammenzufassen, zu analysieren und zu interpretieren
(zum Beispiel in this excerpt, a recurring motif, to
signify, to function as a structuring device, to create a ... atmosphere, the effect of ... is, to use informal language because)
– diskontinuierliche Texte zu analysieren und zu
interpretieren
(zum Beispiel is seen
from above, to allude to, to ridicule, disproportionately small, a noticable decline, significant
because, possibly caused by)